Testen? #Hoedan?
Testen is essentieel. Veel brieven of folders gaan in grote aantallen de deur uit. Als het vragen oproept en 10% van de ontvangers gaan daarom bellen, dan zijn dit al snel honderden en soms duizenden (vermijdbare) telefoontjes. Bovendien gaat dan een groot deel van de ontvangers niet over tot de actie die je van hen vraagt.
-
Maak twee versies
Om een goede test uit te kunnen voeren, maak je twee versies van hetzelfde beeldproduct. Op die manier kun je een zogenaamde A/B-test uitvoeren om uit te vinden wat het beste werkt voor de doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van verschillende foto’s, teksten of volgorde.
-
Zoek frisse testers
Om goed te kunnen testen, is het belangrijk om testers te vinden onder de doelgroep die met een frisse blik naar het beeldproduct kunnen kijken. Ga op zoek naar intermediairs binnen en buiten de organisatie die je hierbij kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan collega’s die jou in contact kunnen brengen met vrijwilligersorganisaties, maatschappelijke stichtingen en taalambassadeurs van Stichting ABC of Stichting Lezen en Schrijven..
-
Stel een multidisciplinair team samen
Om ervoor te zorgen dat de verbeteringen die gevonden worden ook doorgevoerd worden, is het slim om de collega’s te betrekken bij het testen die het product goed kennen of misschien meegewerkt aan de ontwikkeling ervan. Doordat zij de test uitvoeren en met lezers het gesprek voeren, zien zij zelf wat werkt en wat niet. Door het samen te doen werk je aan een gezamenlijk beeld van benodigde verbeteringen en creëer je gezamenlijke verantwoordelijkheid.
-
Bereid de testdag goed voor
Organiseer 1 testdag, waarop alle collega’s op dezelfde manier en op dezelfde dag testen uitvoeren bij de doelgroep. Zorg ervoor dat alles klaarligt en er een planning is wie waar naartoe gaat, zodat de testers zich kunnen concentreren op hun taak. Maak testsetjes per beeldproduct. Zorg voor een gezamenlijke kick-off die inspireert en waarin nog een laatste keer de bedoeling wordt uitgelegd. Zorg dat de vragen om de aannames te toetsen voor iedereen helder zijn. En plan een afsluitend uur in waarin alle collega’s weer bij elkaar komen om de belangrijkste bevindingen door te spreken.
En, heel belangrijk: zorg voor een kleine attentie voor de testers.