• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Kennisbank beeldtaal De beeldbank van gebruikercentraal.nl, naar de homepage
  • Zelf maken
    • Stap 1: Bereid voor
    • Stap 2: Ontwerp
    • Stap 3: Test
    • Stap 4: Pas aan
    • Stap 5: Deel
  • Brieven
    • Wat is een beeldbrief
  • Beelden
  • Voorbeelden
    • Fotostrips
    • Webteksten en iconen voor gemeenten
  • Contact
  • Blog
Home Stap 2: Ontwerp Richtlijn Beeld
  1. Bereid voor
  2. Ontwerp
  3. Test
  4. Pas aan
  5. Deel
  • Richtlijn Beeld
  • Richtlijn Tekst
  • Richtlijn Vormgeving

Richtlijn Beeld

Niet alles heeft beeld nodig in de beeldbrieven. Gebruik het functioneel en gebruik fotografie. Kijk bij de beeldbank of er geschikte beelden zijn die je kunt hergebruiken. Zo niet, gebruik voor een eerste test tijdelijke foto’s. Zodra je weet welke foto’s wel en niet werken kun je definitieve foto’s laten maken.

Tips

Als je beeldtaal direct duidelijk wilt maken, let dan op deze vier punten:

  • Houd rekening met je doel en je doelgroep. Wat is je belangrijkste boodschap? Wat zijn de kenmerken van je doelgroep (voorkennis, leefomgeving, levensfase)?
  • Zorg ervoor dat je weet waarom je voor beeldmateriaal kiest. Wat voegt het beeld toe? Wat moet het precies verduidelijken?
  • Besteed veel aandacht aan de vormgeving.
  • Test beeldmateriaal altijd bij testpersonen uit je doelgroep.

In het algemeen geldt:

  • Bij handelingen: zet een mens erbij
  • Toon de voorwerpen die mensen moeten meenemen
  • Regel rechtenvrije foto’s met een akte
  • Regel hergebruik met een ‘quitclaim’.

Gebruik foto’s geen iconen

Uit het testen met gebruikers is gebleken dat fotografie de voorkeur heeft boven iconen. Een foto spreekt voor zich en iconen moet je kunnen lezen en interpreteren.

Kleur

Fotografie wordt in kleur toegepast. Zwart-wit beschouwt men als een ‘goedkoop kopietje’; de ontvanger voelt zich minder serieus genomen. Het vlakt bovendien de aandachtspunten in de brief af.

Relevantie

Wat niet relevant is, is niet aanwezig op de foto. Zo ontstaat er geen ruis. Wat wel relevant is, is volledig zichtbaar op de foto.

Dit is teveel informatie, zowel pasfoto als identiteitsbewijs. Daarnaast zijn delen niet duidelijk in beeld.
Beter is: alleen het identiteitsbewijs tonen.

Contactmoment

Gaat het om een actie met contactmoment? Dan beeldt een mens deze actie op de foto uit.

Dit is meer een sfeerfoto dan functioneel. De persoon is niet volledig zichtbaar en kijkt van de camera weg. Er is veel visuele ruis in de foto.
Beter is: een foto zonder ruis, met een duidelijke actie.

Tips voor het afbeelden van personen in fotografie

  • Mensen zijn naar voren gericht.
  • De houding is conform leesrichting (van links naar rechts kijkend).
  • Ze kijken niet direct in de camera.
  • Ze hebben een actieve, open houding.

Gaat het om een actie zonder contactmoment? Dan laten we het betreffende object of voorwerp op de foto zien.

De foto wordt anders geïnterpreteerd: in plaats van betalen dacht men dat het over aalmoezen ging.
Beter is: alleen het object op de foto.

Tips voor het afbeelden van voorwerpen in fotografie

  • Duidelijk in beeld, vrijstaand en plat (icoonachtig).
  • Is er weinig contrast? Plaats een lijn om het voorwerp.
  • Zorg dat er geen merken en/of persoonsgegevens op de foto zijn te zien, tenzij het om voorbeelden gaat.

Zelf foto’s maken

Als je ze zelf foto’s gaat maken dan heb je toestemming nodig van de geportretteerde om het portret te mogen gebruiken. Dan regel je via een toestemmingsformulier ofwel quitclaim.

Bekijk de andere richtlijnen

Richtlijn Tekst

In een goede, begrijpelijke beeldbrief zijn inhoud en beeld onlosmakelijk met elkaar verbonden. Gebruik korte en heldere zinnen. Vermijd ambtelijke taal. Strip de inhoud tot de essentie.

Richtlijn Vormgeving

Zorg dat tekst, beeld en vormgeving in balans zijn.

Handige links

  • Tips voor het testen van beeld (pdf)

    Tips voor het testen van beeld bij je doelgroep van Direct Duidelijk.

  • Checklist voor beeldmateriaal (pdf)

    Checklist van Direct Duidelijk.

  • Tips voor begrijpelijk beeldmateriaal (pdf)

    16 tips om je beeldtaal direct duidelijk te maken van Direct Duidelijk.

Handige links

  • Tips voor het testen van beeld (pdf)

    Tips voor het testen van beeld bij je doelgroep van Direct Duidelijk.

  • Checklist voor beeldmateriaal (pdf)

    Checklist van Direct Duidelijk.

  • Tips voor begrijpelijk beeldmateriaal (pdf)

    16 tips om je beeldtaal direct duidelijk te maken van Direct Duidelijk.

Footer

Kennisbank Beeldtaal

Kennisbank Beeldtaal is onderdeel van de community Gebruiker Centraal.

Meer over Gebruiker Centraal

Partners

Interreg Europe: European Union | European Regional Development Fund.
Gemeente Rotterdam

Zie ook:

  • Sitemap
  • Privacyverklaring
  • Toegankelijkheid
  • Aanmelden nieuwsbrief Gebruiker Centraal