Als je beeldtaal direct duidelijk wilt maken, let dan op deze vier punten:
- Houd rekening met je doel en je doelgroep. Wat is je belangrijkste boodschap? Wat zijn de kenmerken van je doelgroep (voorkennis, leefomgeving, levensfase)?
- Zorg ervoor dat je weet waarom je voor beeldmateriaal kiest. Wat voegt het beeld toe? Wat moet het precies verduidelijken?
- Besteed veel aandacht aan de vormgeving.
- Test beeldmateriaal altijd bij testpersonen uit je doelgroep.
In het algemeen geldt:
- Bij handelingen: zet een mens erbij
- Toon de voorwerpen die mensen moeten meenemen
- Regel rechtenvrije foto’s met een akte
- Regel hergebruik met een ‘quitclaim’.
Gebruik foto’s geen iconen
Uit het testen met gebruikers is gebleken dat fotografie de voorkeur heeft boven iconen. Een foto spreekt voor zich en iconen moet je kunnen lezen en interpreteren.
Kleur
Fotografie wordt in kleur toegepast. Zwart-wit beschouwt men als een ‘goedkoop kopietje’; de ontvanger voelt zich minder serieus genomen. Het vlakt bovendien de aandachtspunten in de brief af.
Relevantie
Wat niet relevant is, is niet aanwezig op de foto. Zo ontstaat er geen ruis. Wat wel relevant is, is volledig zichtbaar op de foto.


Contactmoment
Gaat het om een actie met contactmoment? Dan beeldt een mens deze actie op de foto uit.


Tips voor het afbeelden van personen in fotografie
- Mensen zijn naar voren gericht.
- De houding is conform leesrichting (van links naar rechts kijkend).
- Ze kijken niet direct in de camera.
- Ze hebben een actieve, open houding.
Gaat het om een actie zonder contactmoment? Dan laten we het betreffende object of voorwerp op de foto zien.


Tips voor het afbeelden van voorwerpen in fotografie
- Duidelijk in beeld, vrijstaand en plat (icoonachtig).
- Is er weinig contrast? Plaats een lijn om het voorwerp.
- Zorg dat er geen merken en/of persoonsgegevens op de foto zijn te zien, tenzij het om voorbeelden gaat.
Zelf foto’s maken
Als je ze zelf foto’s gaat maken dan heb je toestemming nodig van de geportretteerde om het portret te mogen gebruiken. Dan regel je via een toestemmingsformulier ofwel quitclaim.