-
Bepaal de nieuwe opzet
Bekijk welke onderdelen van je nieuwe opzet zich lenen voor het gebruik van beeldtaal: foto’s, iconen, tekeningen of film. Wat vertel je in woorden, wat vertel je (ook) in beeld?
-
Kijk kritisch naar de beelden
Inventariseer welke beelden je nodig hebt. Kijk in de beeldbank welke beelden er beschikbaar zijn.
Gebruik een toestemming voor het gebruik van foto’s, een zogenaamde quit-claim, als je zelf foto’s maakt om te gebruiken in brieven. -
Kijk kritisch naar je doel
Maak 2 versies zodat je aannames kunt toetsen. En leg deze 2 versies bij het testen voor aan je doelgroep.
Tips
Richtlijnen
Richtlijn Beeld
De foto’s die in de beeldbrieven worden gebruikt, stimuleren een actie. Ze mogen maar voor één uitleg vatbaar zijn en het beeld moet meteen herkend worden door de lezer.
Richtlijn Tekst
In een goede, begrijpelijke beeldbrief zijn inhoud en beeld onlosmakelijk met elkaar verbonden. Gebruik korte en heldere zinnen. Vermijd ambtelijke taal. Strip de inhoud tot de essentie.
Richtlijn Vormgeving
Zorg dat tekst, beeld en vormgeving in balans zijn.