-
Stel een kernteam samen
Stel een kernteam samen. Betrek in het kernteam de eigenaar, inhoudsdeskundige en/of iemand die daadwerkelijk met de brief, folder of website moet werken. Daarnaast is het raadzaam – mits relevant – ook een jurist en iemand van ICT aan het team toe te voegen, zodat je daarmee snel kan afstemmen.
-
Formuleer met je kernteam het doel
Wat wil je met de nieuwe beeldproduct bereiken? Maak altijd duidelijk wat je van de ontvanger wil. Oók als die niets hoeft te doen.
-
Neem met je kernteam het eerdere product door
Wat kan er allemaal uit aan tekst en beelden, wat móet er blijven staan? Welke onderdelen lenen zich voor beeldtaal?
Stap 2: Ontwerp
Ontwerp je product en maak twee varianten met beeld. Dit kunnen foto's, iconen of tekeningen zijn. Of een combinatie. Bekijk welke onderdelen van je nieuwe opzet zich lenen voor het gebruik van beeldtaal: foto's, iconen, tekeningen of film. Wat vertel je in woorden, wat vertel je (ook) in beeld?
Stap 3: Test
Testen is essentieel. Veel brieven of folders gaan in grote aantallen de deur uit. Als het vragen oproept en 10% van de ontvangers gaan daarom bellen, dan zijn dit al snel honderden en soms duizenden (vermijdbare) telefoontjes. Bovendien gaat dan een groot deel van de ontvangers niet over tot de actie die je van hen vraagt.