Bron: Gebruikerstests in oktober 2016, mei en augustus 2017 door gemeente Rotterdam; totaal 70 testers
Do’s
- Gebruik beeld in een brief om hem begrijpelijk te maken voor iedereen
- Een puur informatieve brief heeft geen foto’s nodig. Pas wanneer er een actie genomen moet worden, is het relevant om beeld te gebruiken
- Foto’s geven informatie mee (maken tekst minder relevant) en roepen op tot actie. Gebruik (icoonachtige) foto’s
- Gebruik een groter lettergrootte, wij gaan uit van 12 punts voor standaard tekst
- ‘Geef nu maar gewoon aan wat je van me wilt’ oftewel: wat willen we van de ander. De rest eruit of op de achterkant
- Zet op een zichtbare plek een telefoonnummer neer
Dont’s
- Probeer in de vormgeving van de brief niet alles op te laten vallen met bijvoorbeeld kleur en kaders. Als je alles op wilt laten vallen, valt niks meer op
- Tekst rechtsboven de aanhef en onder de groet, wordt niet gelezen. Zet hier dus geen belangrijke informatie neer
- Leg de lezer niet teveel keuzemogelijkheden voor in een brief, dit werkt verwarrend
- Kijk uit voor overbodige en lange woorden en zinnen
- Kijk uit voor iconen in brieven. Iconen maken dat je verder leest. Iconen zelf worden vaak niet ‘gelezen’
- Gebruik geen zwart/wit beelden, dit wordt gezien als ‘een goedkope kopie’