Fotostrips zijn ook een vorm van beeldcommunicatie. Een stripverhaal, waarbij foto’s zijn aangevuld met tekst, om iets uit te leggen of te laten zien.
Ruth Koops van ’t Jagt heeft in 2018 een promotieonderzoek gedaan naar het begrijpelijk maken van informatie voor mensen met een lage gezondheidsgeletterdheid:
‘Show, don’t just tell. Photostories to support people with limited health literacy’.

Promotieonderzoek
Veel ouderen hebben beperkte gezondheidsvaardigheden (ook wel lage gezondheidsgeletterdheid). Dat kan ertoe leiden dat deze ouderen gezondheidsinformatie slechter begrijpen en dat ze problemen ervaren in gesprekken met zorgprofessionals.
Ondersteunen van mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden
Daarom is het belangrijk om mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden te ondersteunen in de communicatie over hun gezondheid. Het belangrijkste doel van dit proefschrift is, om dat op een effectieve en door de doelgroep gewaardeerde manier te realiseren.
Daarbij zijn in dit proefschrift verkenningen gedaan naar zowel methoden om de begrijpelijkheid van al dan niet digitale folders en brochures over gezondheidsthema’s te vergroten, als methoden om communicatie met zorgprofessionals te ondersteunen.
Met proefschrift wilde Ruth:
- effectieve vormen en kenmerken van folders en brochures over gezondheidsthema’s identificeren;
- inzicht krijgen in belangrijke gezondheidsvaardighedenthema’s. Die opgenomen zouden moeten worden in deze folders en brochures die als doel hebben om gesprekken met zorgprofessionals te ondersteunen;
- de impact en effectiviteit te onderzoeken van brochures die op basis van de bevindingen van (1) en (2) zijn ontwikkeld.