In het webinar in de Direct Duidelijk Tour over inclusieve Tweede Kamerverkiezingen (21 januari 2021) is Kirsten (communicatieadviseur en taalcoach gemeente Enschede) te gast. Samen met haar collega Talissa Oude Bennink (projectleider Direct Duidelijk en gedetacheerd sinds november 2020 als Direct Duidelijk Brigademedewerker Enschede) heeft ze het stembiljet aangepakt zowel in woord als beeld. Hoe hebben ze dat gedaan?
Kirstin: ‘De inhoud van het stembiljet was er, maar de toon en stijl moesten anders. In één oogopslag zie je meteen dat zo’n stembiljet best ouderwets is. Zowel qua taal als qua vormgeving. Krijg je daar veel zin van om te gaan stemmen? Nee, precies. Voor veel mensen is stemmen een ver-van-hun-bed-show. Politiek staat sowieso ver van hen af. Een saai, zwart stembiljet met lappen tekst en lange zinnen bevestigen die afstand. Dat moet anders kunnen! Zelfs met behoud van de verplichte onderwerpen. We weten wát er op moet staan. Maar hoé we dat doen hebben we zelf bepaald.’
Lezerspanel
Talissa vervolgt: ‘Hoe weet je of je teksten écht begrijpelijk zijn? Dat weet je alleen door inwoners te vragen. Zij bepalen uiteindelijk of een tekst duidelijk is of niet. ‘
‘Dat doen we in Enschede met een lezerspanel dat teksten beoordeelt. Zo weten de taalcoaches wat duidelijk is en wat nog beter kan’, aldus Kirsten. ‘Betrek inwoners waar het kan bij het (her)schrijven van je teksten. Bij het nieuwe stembiljet hebben we bijvoorbeeld eerst zelf een flinke verbeterslag gemaakt. Die verbeterde versie hebben we laten zien tijdens de Direct Duidelijk Tour. Daarna is het ons nog gelukt om laaggeletterden naar de tekst te laten kijken. Die waren heel blij met de verbeteringen. Ze hadden nog een aantal suggesties die we ook allemaal konden overnemen. Bijvoorbeeld door de informatie te verdelen in “Wat u moet weten voordat u gaat stemmen” en “Wat u moet weten op de dag dat u gaat stemmen”. Anders werd het te onoverzichtelijk en overweldigend. Dat zijn fantastische aanpassingen toch? Heel simpel eigenlijk, maar voor de ontvanger veel duidelijker.’
Voel je vrij om ons stembiljet als voorbeeld te gebruiken!
– Kirstin, communicatieadviseur
Doe er je voordeel mee
Kirstin: ‘Zowel onze vormgeefcollega, werkgroepleden en leidinggevende vinden dat anderen hun voordeel er mee moeten doen. We hebben alleen een watermerk in het document geplaatst. Dat is omdat we willen dat gemeenten hun eigen huisstijl gebruiken in het stembiljet. Het is tenslotte een beetje knullig als de contactgegevens van de gemeente Enschede op een stembiljet in een andere stad staan. Laat je inspireren, maar verbeter vooral waar nodig. En laat ons dat dan weer weten!
Talissa vult aan: ‘Deel jouw goede voorbeeld ook vooral!’
Bovenstaande blog is een gedeelte uit de blog van Kirsten en Talissa over Direct Duidelijk in de gemeente Enschede. Lees de hele blog op de website van Gebruiker Centraal.
Of kijk de webinar van Direct Duidelijk over de Tweede Kamerverkiezingen terug.